Fata cu cercel de perla de Tracy Chevalier

Oamenii au diferite reactii atunci cand se enerveaza: urla in perna, se cearta, tac, lovesc peretii, fumeaza, etc, dar eu cumpar carti. Da, ati auzit bine. Cand ma enervez incep sa cumpar carti de toti banii pe care ii am. Libraria ma calmeaza, iar linistea cartilor imi readuce zambetul pe buze.

Pierdusem autobuzul din prostie, trecuse pe langa mine, iar eu adormita nu am urcat in el, destinatia lui fiind spre casa. De suparare m-am indreptat spre cea mai apropiata librarie deoarece urmatorul autobuz era peste o ora si am cumparat Fata cu cercel de perla de Tracy Chevalier.

Nu auzisem inainte despre acest volum, dar dand un search pe minunatul google am descoperit ca Fata cu cercel de perla este de fapt un potret pictat de Jan Vermeer van Delft, iar romanul este inspirat dupa aceasta pictura.

Autoarea Tracy Chevalier s-a folosit de misterul din spatele picturii, si acela ca nu exista informatii cu referire la personajul feminin ce este poreclita drept Mona Lisa Nordului, asa ca a dat frau imaginatiei si a creat o poveste cat mai aproape de adevar.

A asteptat cuminte in biblioteca pana de curand, de 1 mai, cand am citit zeci de pagini fara oprire. Este scrisa la persoana intai, iar descrierea este foarte detaliata, ceea ce imi place la nebunie. 

Protagonista este Griet, o tanara in varsta de 16 ani care trebuie sa isi ajute familia si este angajata la pictorul Johannes Vermeer, drept slujnica. Tatal sau orbise asa ca nu mai aveau nicio sursa de venit.

Ce m-a emotionat a fost sentimentul de ingrijorare a lui Griet fata de necunoscut. Amintirile alaturi de familie i-au trecut prin fata ochilor, ceea ce a ranit-o. M-am pus in locul ei. Fiind nevoita sa iasa din rutina si sa se scufunde in lumea rea, de una singura. 

Face cunostiinta cu numeroasa familie a pictorului, Catharina sotia pictorului care este tot timpul insarcinata, Maria Thins mama ei, copiii si Tanneke, cealalta slujnica care este rautacioasa cu ea.

Pe langa treburile casnice precum spalatul rufelor, Griet trebuie sa faca curat in atelierul lui Vermeer fara sa mute in sine lucrurile din loc, astfel incat sa fie la indemana pictorului. Nu toata lumea are voie in atelier, doar ea si Maria Thins, iar atelierul ii ofera linistea mult dorita. 

Fiind o fata tanara si frumoasa, Pieter fiul macelarului incepe sa aiba o atractie fata de ea, iar felul in care o priveste spune tot. Se poarta frumos cu ea atunci cand se ridica carantina in partea orasului unde familia ei locuieste.

Datorita timpului petrecut cu pictorul, Griet incepe sa simta o atractie necunoscuta fata de el. Aceasta stie ca este doar o slujnica, desi cu timpul Vermeer incepe sa aiba incredere in ea si o trimite dupa vopsele si lucruri trebuincioase, chiar o si invata sa ii prepare vopseaua.

Maria Thins afla despre ajutorul pe care i-l da pictorului, dar pastreaza secret pentru ca asta il face pe Vermeer sa picteze mai repede. 

Vermeer ajunge sa o picteze pe Griet la dorinta sefului sau, van Ruijven care avea o atractie foarte mare fata de slujnice. 

Chiar mi-a placut Fata cu cercel de perla, a fost o lectura la fel de racoaritoare precum un pahar cu lamaie si gheata in toiul caldurii. 

Griet m-a invatat ca: 

  • niciodata nu trebuie sa te supraevaluezi, dar nici subevaluezi. Trebuie sa fii undeva la mijloc
  • sa nu uiti de unde ai plecat
  • trebuie sa ai incredere in propriile forte, dar sa nu fii foarte aroganta pentru ca pana la urma sunt alti oameni superiori noua
  • desi prezentul poate sa fie foarte intortochiat si de neinteles, cu alegerile corecte, putem sa ne gasim locul si sa fim fericiti
  • trebuie sa ne acceptam mereu alegerile si sa fim multumiti de ele, altfel se intorc impotriva noastra
  • desi trecutul doare, nu putem face altceva decat sa il acceptam, mai apoi sa il dam uitarii.


You May Also Like

0 comentarii